نوشته شده توسط uberradmin در تاریخ د, 06/08/1400 - 16:51
اوبر، اولین تاکسی اینترنتی، تاکسی آنلاین در دنیا

اوبر، برندی که فعالیت خود را با یک نوآوری و خلاقیت عجیب در دنیای دیجیتال آغاز کرد و امروز یکی از موفق ترین برندهای دنیا در این حوزه است، اولین چیزی که با شنیدن اوبر به ذهن خطور می کند "تاکسی اینترنتی" است، چراکه ایده خارق العاده اوبر همین است؛ اوبر در مدت زمان کوتاهی در زندگی تمام اقشار جامعه نفوذ کرده و توانست به محبوبیت و موفقیت قابل توجهی برسد. در ادامه قصد داریم این برند را به طور کامل معرفی و بررسی کنیم، اینکه این غول بزرگ چطور شکل گرفت؟ چطور توانست در زمان کوتاهی رشد کرده و چالش های پیش روی خود را پشت سر بگذارد؟ و در نهایت چطور زمینه ایجاد کسب و کارهای جدید در ایران را نیز فراهم آورد؟ با ما همراه باشید...!

 

تاریخچه اوبر| داستان شکل گیری

 

گرت کمپ ( Garret camp) و تراویس کالانیک (Travis Kalanick) دو فردی که به عنوان کارآفرین در آمریکا زندگی و فعالیت می کردند، در دسامبر سال 2008 برای حضور در جلسه ای به شهر پاریس سفر کردند، آنها برای رسیدن به مکان جلسه از هتل خارج شدند و درخواست تاکسی دادند، اما موفق نشدند سرموعد تاکسی بگیرند و از همین جا ایده شکل گیری تاکسی به صورت آنلاین به ذهن آنها خطور کرد و همین جرقه ای شد برای شکل گیری اوبر. در حال حاضر پس از گذشت سیزده سال، اوبر به عنوان بزرگترین سامانه حمل و نقل هوشمند در دنیا فعال است، طی این سالها برند اوبر با چالش ها و سختی های بسیار گسترده و متنوعی مواجه بود تا روال قانونمند و ثابتی برای فعالیت ایجاد کند به عنوان مثال شکایت سازمان تاکسیرانی آمریکا علیه اوبر یکی از آنها بود که البته به خوبی توانست آنها را برطرف کرده و سهم کثیری از بازار حمل و نقل را به خود اختصاص دهد.

 

انواع خدمات اوبر

 

خدمات تاکسی آنلاین اوبر در چهار سطح مختلف ارائه می شود؛ هرکدام از این خدمات هزینه های مختلف دارند و هر فردی بر اساس خواسته ها و الویت های خود یکی از چهار خدمت را انتخاب می کند، در ادامه این چهار خدمت را به طور مختصر معرفی می کنیم:

UberX: ارزان ترین نوع سفر در این سیستم به اوبر ایکس معروف است که در آن از خودروهای معمولی استفاده می شود.

Black car: یک درجه بالاتر از سیستم اوبر ایکس، خدمات ماشین سیاه است که هزینه سفر در این حالت کمی بیشتر است اما از ماشین های سطح بالاتر و بهترین در این حالت استفاده می شود.

SUV uber: اس یو وی مخفف عبارت sport utility vehicle به معنی خودروهای شاسی بلند است که در این سیستم از اوبر مورداستفاده قرار می گیرد. طبیعی است که هزینه سفر در این حالت بیشتر از دو نوع قبلی است.

LUX uber: بهترین و گران ترین نوع خدمات اوبر، سطح لوکس آن است که بیشترین هزینه سفر را تعیین می کند اما در مقابل شما می توانید با استفاده از آن با بهترین و  لوکس ترین خودروها سفر کنید

اوبر در ایران

 

اوبر در ایران

 

به دنبال موفقیت ها و گسترش فعالیت اوبر در آمریکا، این شرکت فعالیت خود را بین المللی کرده و به عنوان اولین هدف خارجی، شهر پاریس را مدنظر قرار داد. پس از آن بازارهای بزرگ چین و هند در برنامه های اوبر قرار گرفته و اقدامات لازم انجام شد. اوبر خیلی سریع توانست در 66 کشور وارد شده و صدها شهر را تصرف کند؛ این یعنی موفقیت و تحولی عظیم در صنعت حمل و نقل دنیا. با الهام از نحوه فعالیت اوبر در تمام کشورهای دنیا، در ایران نیز برندهای مشابه مثل اسنپ، تپسی، کارپینو، ماکسیم و غیره متولد شده و آغاز به جذب راننده و کاربر کردند. در سال 1396 برند اوبر در ایران تاسیس شد و در کنار سایر همکاران خود فعالیت خود را در حوزه خدمات متنوع و آنلاین که در خواست تاکسی اینترنتی نیز یکی از آنها بود آغاز کرد. سایر خدمات اپلیکیشن اوبر در قالب اوبر پی، اوبر فود، اوبر شاپ، اوبر مدیکال و چندین خدمت دیگر طراحی شده است. روزانه صدها کاربر و راننده به این مجموعه افزونه شده و ازخدمات اوبر بهره مند می شوند.

مزایای اوبر

اوبر به عنوان سامانه ای هوشمند وجه تمایز برجسته و قابل توجهی دارد و آن شراکت در سود اوبر به صورت دائمی است. حتما می پرسید نحوه عملکرد این سیستم به چه صورتی است؟ به صورت ساده اگر بگوییم، شما به عنوان یکی از کاربران اوبر اگر از حساب کاربردی خود، اوبر را به افراد دیگر معرفی کنید تا ابد در سود سفرهای او سهیم می شوید و می توانید مبلغ سود را به صورت وجه نقد درخواست کنید، مزیت بزرگ دیگر این سیستم محدودیت نداشتن تعداد معرفی های شماست. به عبارتی شما می توانید با یک دوره بازاریابی و معرفی اپلیکیشن به تعداد زیادی از افراد، تا آخر عمر درآمد کسب کنید. در کنار مزیت ذکر شده که در قالب "شرکای من" فعال است، اوبر مزیت های دیگری مثل هزینه سفر با اوبر به صورت اقتصادی و با صرفه، پشتیبانی قوی و بیست و چهار ساعته، امکان درخواست دو نوع تاکسی مختلف (تاکسی و خودروی عادی) و تعداد بالای مسافران و رانندگان نیز دارد. البته موارد فوق فقط در مورد اوبر تاکسی بوده و سایر خدمات آن مثل اوبر پی، اوبر فود و اوبر شاپ و غیره نیز مزایای رقابتی و ویژه خود را دارند که تنها پس از یک بار استفاده از اپلیکیشن به وجود آن ها پی خواهید برد.

اوبر در آینده

برند اوبر در ایران هم اکنون در دو حوزه فعال است؛ تاکسی آنلاین و اوبر پی.با استفاده از بهترین تاکسی آنلاین شما می توانید به صورت اینترنتی در هر زمان از روز و در هر نقطه ای از شهر درخواست خودرو ثبت کنید، به چند مقصد مختلف سفر کنید و در بین مسیر توقف داشته باشید، اوبر تاکسی نسبت به سایر برندهای همکار ویژگی ها و امکانات جدیدتری نیز دارد که آن را متمایز و کاربردی کرده است. با استفاده از اوبر پی نیز می توانید تمام عملیات مالی و بانکی مثل پرداخت عوارض آزادراه، قبض خدماتی، خلافی و خرید  شارژ اینترنت و طراح ترافیک را به صورت آنلاین انجام دهید. برنامه های اوبر برای آینده فعال شدن سایر خدمات موجود در اپلیکیشن یعنی گزینه های اوبر فود، اوبر باکس، اوبر شاپ، اوبر تریپ، اوبر آفر و اوبر امداد است که هر کدام از آنها تاثیر قابل توجهی در افزایش آرامش، کاهش هزینه ها و زمان هدر رفته افراد خواهد داشت. با وجود اپلیکیشن اوبر بر روی تلفن همراه خود می توانید تمام فعالیت های روزانه از جمله رفت و آمد، خرید، رزرو نوبت پزشک، ارسال بسته و غیره را به صورت اینترنتی انجام داده و در هزینه های مالی و زمانی صرفه جویی کنید.