در چند سال گذشته تاکسیهای اینترنتی به شدت در کشورهای اروپایی و آسیایی محبوب شدند، به دنبال محبوبیت روزافزون اپلیکیشنهای درخواست تاکسی در کشورهای جهان، متاسفانه در این کشورها مسئولان در به روزرسانی قوانین موجود یا وضع قوانین جدید برای پوشش شرایط و وظایف جدید شرکتهای درخواست تاکسی اینترنتی، عملکرد ضعیفی داشتهاند.
مهمترین شکایت رانندگان تاکسی از اپلیکیشنهای درخواست تاکسی، هزینه بسیار پایین و غیر منطقی خدمات است، چرا که وضع موجود به طور کلی بازار تاکسیرانان محلی را نابود کرده و آن ها را با چالش جدیدی مواجه کرده است.
در بعضی کشورها کاری که انجام شده این است که قوانین حاکم بر تاکسیهای سنتی را آسانتر کردهاند که هزینههای جانبی آنها کاهش پیدا کند تا بتوانند در این بازار، رقابتی عادلانهتر با تاکسیهای اینترنتی داشته باشند.
بعد از انتشار اپلیکیشن درخواست تاکسی در مالزی، با محبوبیت بدست آورده، بازار تاکسیهای محلی را به شدت تحت تاثیر قرار داد. به طوریکه بعضی از شرکتهای تولیدکننده تاکسی در مالزی به شدت از وضع موجود شکایت کردند و همین مسئله باعث شد که ضعف دولت در وضع قانون برای تاکسیهای اینترنتی آشکار شود.
در تایلند برای رسیدگی به شکایت تاکسیرانان مبنی بر هزینه پایین و غیر منطقی تاکسیهای اینترنتی، قانونی مبنی بر ممنوعیت استفاده از خودروهای شخصی برای حمل مسافر وضع گردید.
شرکت خدمات حمل و نقل فیلیپین نیز بعد از قانونی کردن تاکسیهای اینترنتی، با ارائه مجوز به شرکتهای درخواست اینترنتی تاکسی، در نهایت با یک بحران ترافیکی در مرکز شهر، به خاطر ورود خودروهای بیشتر به مرکز شهر برای درآمدزایی بیشتر مواجه شد.
با توجه به شکایت رانندگان فعال مبنی بر پایین بودن درآمد در مقایسه با کارکرد خودرو و بررسی کارشناسان اقتصادی به بحران تاکسیهای اینترنتی، شرکتهای تاکسیرانی اینترنتی با سیاست مشتری بیشتر، درآمد کمتر و سود پایدار فعالیت می کنند و مدیران شرکتهای درخواست تاکسی اینترنتی پس از رسیدن به ثبات و جذب سرمایه کافی، قوانین جدیدی را وضع میکنند که به ضرر رانندگان تمام میشود.
بحران تاکسیهای اینترنتی در کشورهای شرق آسیا نشان میدهد که با ورود فناوری، متاسفانه راههای جدید گریز از قانون به علت عدم به روزرسانی قوانین مربوط به تاکسیرانی افزایش مییابد.
اکثر رانندگان این نرمافزارها با خودروهای شخصی شروع به کار میکنند و با اینکه آنها مالیات نمیپردازند، اما از وضع موجود که به ضرر تاکسیداران است درآمد کسب میکنند.
یکی دیگر از مشکلات موجود رانندگان فعال در تاکسیهای اینترنتی، عدم توجه به ساعت کار و شیفتهای استراحت است.
با وجود مشکلات فراوانی که سرویسهای درخواست آنلاین تاکسی به وجود آوردهاند، اما آمارها حاکی از آن است که با توجه به افزایش تقاضا برای تاکسیهای اینترنتی در کشورهای پذیرنده این فناوری، محبوبیت اپلیکیشنهای درخواست تاکسی تا سال 2023 تا 21 درصد افزایش خواهد یافت.
متاسفانه مسئله عدم نظارت بر عملکرد شرکتهای درخواست آنلاین تاکسی در بروز برخی از مشکلات موثر بوده است؛ مثلا در کالیفرنیا قانون جدیدی وضع شده که در آن مسئولیت کنترل بر اپلیکیشنهای درخواست تاکسی از شهرداریها به سازمانهای مدیریت ایالتی واگذار شده است.
در بسیاری از کشورها، حق بیمهای که یک تاکسی باید پرداخت کند با حق بیمه خودروی شخصی تفاوت میکند که به تبع آن پوششهای بیمهای نیز متفاوت است که این موضوع توسط تاکسیهای اینترنتی لحاظ نمیشود.